Obwodnica Kraśnika


Obwodnica Kraśnika to kluczowa infrastruktura drogowa, która pełni ważną rolę w poprawie komunikacji w regionie. Jest to droga klasy ruchu głównego przyspieszonego (GP), co oznacza, że jest przeznaczona do obsługi intensywnego ruchu pojazdów.

Trasa ta omija centrum miasta Kraśnika, co przyczynia się do zmniejszenia natężenia ruchu w jego obrębie. Zapewnia to mieszkańcom oraz podróżnym większy komfort i bezpieczeństwo, eliminując konieczność poruszania się przez zatłoczone ulice. Obwodnica została zlokalizowana od strony południowej, co również wpływa na poprawę dostępności innych dróg w tym obszarze.

Plany obwodnic

Obecnie, obwodnica południowa została wytyczona w ciągu drogi krajowej nr 74. W najbliższej przyszłości, wraz z budową drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin – Kraśnik, planowana jest także budowa obwodnicy, która ma biec wzdłuż wschodniej granicy miasta. Władze Kraśnika mają w planach stworzenie nowej ulicy, która zostanie zlokalizowana na północnej granicy miasta. Taki krok ma na celu zmniejszenie ruchu tranzytowego na ulicy Urzędowskiej w Kraśniku. Planowana droga stanie się częścią drogi wojewódzkiej nr 833.

Już w czasach PRL-u dostrzegano potrzebę budowy obwodnicy, co było efektem zwiększonego ruchu na trasie Lublin – Kielce. W latach 70. XX wieku wybudowano półtorakilometrową obwodnicę, która miała omijać centrum miasta od wschodu, prowadząc przez ulicę Przemysłową w ciągu drogi krajowej nr 19, łączącej Lublin i Rzeszów (wówczas DK26). Nie mniej jednak, droga krajowa nr 74 w kierunku Kielc (dawna DK126) wciąż przebiegała przez serce miasta, przecinając rynek (pl. Wolności) i prowadząc przez ulice: Cegielnianą, Kościuszki, Narutowicza, Mostową, Struga oraz Janowską.

Trasa w ciągu DK74 – obwodnica południowa

We wrześniu 2008 roku Wojewoda lubelski wyraził zgodę na realizację inwestycji dotyczącej budowy nowej obwodnicy o długości 5,2 km w ciągu drogi krajowej nr 74. Przetarg na wykonanie prac budowlanych wygrała firma Budimex-Dromex z Warszawy, co zostało potwierdzone 18 maja 2009 roku, gdy symbolem rozpoczęcia budowy stało się wkopanie łopat przez lokalne władze.

Trasa obwodnicy rozpoczyna się od wsi Spławy Pierwsze, gdzie znajduje się połączenie z istniejącą drogą krajową nr 74 od strony Kielc. Następnie przebiega w pobliżu wsi Podlesie oraz Pasieka przez tereny niezabudowane, aż dowardo ronda, które zlokalizowane jest u zbiegu ulic Janowskiej i Przemysłowej w Kraśniku, przekraczając drogę na wschód od centrum miasta. Rondo to oznacza skrzyżowanie dróg nr 19 i 74, skąd dalej DK74 biegnie w kierunku wschodnim aż do Zamościa i Rzeszowa.

Wzdłuż trasy obwodnicy powstały również drogi serwisowe, które w niektórych miejscach są utwardzone, co znacząco podnosi komfort korzystania z inwestycji. W jej przebiegu znajdują się kluczowe obiekty, takie jak:

  • skrzyżowanie w Spławach Pierwszych, które łączy z istniejącą drogą krajową 74 w kierunku Opatowa/Kielc,
  • przejazd nad gminną drogą Spławy Pierwsze – Mikulin (nr 108370L),
  • przejazd nad powiatową drogą Kraśnik – Mikulin (nr 2721L),
  • dwie estakady nad wąwozami (I – 197,2 m, II – 66 m),
  • wiadukt nad obwodnicą w ciągu drogi powiatowej Kraśnik – Owczarnia (nr 2720L),
  • przejazd nad drogą gminną Kraśnik – Rzeczyca Księża (nr 108371L),
  • tunel o długości 50 m pod drogą gminną Kraśnik – Szastarka (nr 108374L),
  • most nad rzeką Wyżnicą,
  • rondo u zbiegu ulic Janowskiej i Przemysłowej, które łączy z drogami krajowymi 19 i 74, w kierunku Lublin/Rzeszów/Zamość.

Pomimo oddania do użytku obwodnicy, droga krajowa nr 74 nadal przebiega przez południową część Kraśnika, konkretnie w Kwiatkowicach, z dala od centralnych części miasta, które objęte są opieką konserwatorską. Obwodnica ma długość 5,2 km, z czego w mieście Kraśnik nowa droga przebiega jedynie 100 m, a pozostałe 5100 m to tereny gminy wiejskiej.

Trasa jest skonstruowana w systemie GP, co oznacza, że jest to drogi głównej ruchu przyspieszonego. W przyszłości planowana droga ekspresowa S74, której koniec zaplanowano pod Niskiem, ma omijać województwo lubelskie. Na trasie obwodnicy znajdują się odcinki z trzema pasami ruchu, w tym fragmenty składające się z dwóch pasów w kierunku Lublina, Rzeszowa oraz Zamościa, jak i w stronę Opatowa/Kielc.

Oficjalnie trasę oddano do użytku 9 listopada 2010 roku, a ceremonii otwarcia, która miała miejsce 12 listopada 2010 roku, przewodniczyli wojewoda lubelski oraz Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, w towarzystwie kluczowych przedstawicieli władz województwa lubelskiego.

W przyszłości planowane jest dalsze rozwijanie infrastruktury, poprzez budowę drogi ekspresowej S19 wraz z wschodnią obwodnicą Kraśnika, która od obecnych arterii powinna prowadzić odgałęzienie w kierunku wschodnim, łącząc się z planowanym węzłem drogowym w Słodkowie.

Inne planowane drogi

Trasa w ciągu S19 – obwodnica wschodnia

Planowana obwodnica Kraśnika w ciągu drogi ekspresowej S19 przebiegać będzie na wschodniej granicy miasta, a jej budowa będzie odbywała się równolegle do trasy ekspresowej S19 na odcinku Lublin – Kraśnik. W szczególności, nowa trasa przetnie tereny w okolicy miejscowości Lasy, na północny wschód od Kraśnika, gdzie połączy się z istniejącą drogą krajową nr 19 w punkcie, który zostanie oznaczony jako węzeł „Kraśnik”.

W dalszej perspektywie ekspresówka przemierzy obszar w kierunku południowo-wschodnim, przecinając ulicę Janowską na granicy miasta, co otworzy nowe możliwości komunikacyjne. Kolejny węzeł znajdzie się w pobliżu Słodkowa Pierwszego, gdzie planowany jest dodatek łącznika do obwodnicy południowej o numerze DK74. Na zakończenie, trasa w kierunku Rzeszowa i Zamościa połączy się z istniejącymi odcinkami DK19 i DK74, co zaznaczy koniec budowy tej drogi ekspresowej na odcinku Lublin-Kraśnik.

Dodatkowo, od węzła „Słodków” na zachód zbudowany zostanie 2-kilometrowy łącznik do obwodnicy, mieszczący się w ciągu DK74.

Trasa w ciągu DW833 – obwodnica północna

W nadchodzących latach przewidziano budowę nowej drogi, która pobiegnie wzdłuż północnej granicy Kraśnika, umożliwiając oddalenie ruchu tranzytowego od obszarów zabudowanych. Nowa trasa stanowiłaby część drogi wojewódzkiej nr 833, mającej na celu odciążenie ulicy Urzędowskiej, która obecnie pełni funkcję głównego połączenia komunikacyjnego pomiędzy dwiema dzielnicami Kraśnika: Stara i Fabryczna, a zarazem stanowi fragment drogi wojewódzkiej nr 833.

Nowa ulica powstanie w miejscu bocznicy kolejowej łączącej Kraśnik z Kraśnikiem Fabrycznym, która została sprzedana przez Fabrykę Łożysk Tocznych Kraśnik S.A. i przeznaczona do rozbiórki. Obecnie planowane jest zakończenie nowej trasy w kierunku obecnego przejazdu kolejowego nr 19, wjeżdżając do Kraśnika z kierunku Lublina (w pobliżu byłej jednostki wojskowej).

Natomiast zakończenie planowanej drogi wyznaczone będzie w rejonie lasu przed Kraśnikiem Fabrycznym, na granicy dzielnic Budzyń oraz Kraśnik Fabryczny, gdzie trasa połączy się z istniejącą drogą wojewódzką nr 833, czyli z ulicą Urzędowską.

Przypisy

  1. Radni przyjęli stanowisko w sprawie budowy obwodnicy północnej Kraśnika - NaszeMiasto.pl [dostęp 25.11.2017 r.]
  2. Obwodnica Lublina zagrożona. Ratujmy ekspresówkę Piaski-Kurów - Dziennik Wschodni [online], dziennikwschodni.pl [dostęp 25.11.2017 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Kraśnik Fabryczny (stacja kolejowa) | Kraśnik (stacja kolejowa)

Oceń: Obwodnica Kraśnika

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:14